On Early English Pronunciation (О староанглийском произношении), Vols. I—V. — London: 1869-89.
Volume I
Volume II
. — London: Trübner & Co., 1871.
Chapter VII. Illustration for the pronunciation of English during the XIV Century, pp. 633–742
Chapter VIII. Illustration for the pronunciation of English during the XVI Century, pp. 743–990
. — London: Asher & Co., Trübner & Co., 1874.
Chapter IX. Illustration for the pronunciation of English during the XVII Century, pp. 997–1039
Chapter X. Illustration for the pronunciation of English during the XVIII Century, pp. 1049–1084
Chapter XI. Illustration for the pronunciation of English during the XIX Century, pp. 1085–1432
. — London: Trübner & Co., 1889.
The Existing Phonology or English Dialects Compared with That of West Saxon Speech, pp. 1*—88*, 1433—2267
On The Pronunciation Of English In The Sixteenth, Fourteenth, And Thirteenth Centuries (Об английском произношении в XVI, XIV и XIII веках). — London: C. F. Hodgson & son, 1867.
(
Переиздание. — Montana: Kessinger Publishing, 2009. —
ISBN 1120320054
.
)
Работы по теории и истории музыки
(О музыкальных звукорядах разных народов). HTML-публикация (с исправлениями) оригинальной статьи из Journal of the Society of Arts, vol. 33 no. 1688, 1885, pp. 485–527. В этой статье вводится понятие
цента
.
On the Temperament of Instruments with Fixed Tones
(О темперации инструментов с фиксированным строем), Proceedings of the Royal Society vol. 13, London, 1864, pp. 404–422.
Two memoirs on the theory of musical sounds
(Два мемуара по теории музыкальных звуков), Proceedings of the Royal Society vol. 13, London, 1864. Reprint Taylor and Francis, London, 1864, 32 pages.
Mesotonic Harmonium
(Мезотоническая (
среднетоновая
) фисгармония), Proceedings of the Musical Association vol. 1, 1874—1875, p. 41.
Illustrations of Just and Tempered Intonation
(Иллюстрации чистой и темперированной настройки). London, 1875.
The Basis of Music
(Основы музыки). Musical Association, 1877.
On the History of Musical Pitch
(К истории звуковысотности в музыке), Journal of the Society of Arts vol. 28, March 1880, pp. 293–336; appendix pp. 400–403; postscript in vol. 29, 1881, pp. 109–113. Reprint in Studies in the History of Musical Pitch, Frits A.M. Knuf, Amsterdam, 1963, pp. 11–62.
On Musical Duodenes, or the Theory of Constructing Instruments with fixed Tones in Just or in practically Just Intonation
(О музыкальных дуоденах, или теория создания инструментов с фиксированным строем в чистой или практически чистой настройке), Proceedings of the Royal Society of London vol. 23, 1875, pp. 3–31.
(with Alfred James Hipkins)
Tonometrical Observations on Some Existing Nonharmonic Musical Scales
(Тонометрические наблюдения над некоторыми существующими негармоническими музыкальными звукорядами), Proceedings of the Royal Society of London, November 1884, pp. 368–385.
Избранные работы Эллиса по теории музыки переизданы в книге:
Ellis, Alexander John.
Studies in the History of Musical Pitch / Arthur Mendel (ed.). — Amsterdam: Frits Knuf, 1968. — 238 p.
Учебно-педагогические пособия
метрическому
латинскому чтению). — London: Macmillan and Co., 1874.
. — London: C. F. Hodgson & son, 1876.
(
Переиздание. — Montana: Kessinger Publishing, 2009. —
ISBN 1104238063
.
)
Jairazbhoy, N. A.
The Beginnings of Organology and Ethnomusicology in the West: V. Mahillon, A. Ellis, and S. M. Tagore // Selected Reports in Ethnomusicology. — 1990. —
Т. viii
. —
С. 67—80
.
MacMahon, M. K. C.
Ellis, Alexander John (1814–1890)
(англ.)
// Oxford Dictionary of National Biography, vol.18. — Oxford University Press, 2004. —
P. 208—11
.
Некоторые
внешние ссылки
в этой статье
ведут на сайты, занесённые в
спам-лист
Эти сайты могут нарушать авторские права, быть признаны
неавторитетными источниками
или по другим причинам быть запрещены в Википедии. Редакторам следует заменить такие ссылки
ссылками на соответствующие правилам сайты
или библиографическими ссылками на печатные источники либо удалить их (возможно, вместе с подтверждаемым ими содержимым).