Дерек Фриман
(15 августа 1916 года, Веллингтон — 6 июля 2001 года, Канберра)
—
новозеландский
антрополог
. В 1983 году издал книгу «
Маргарет Мид
и
Самоа
: возведение и развенчание антропологического мифа» (Freeman, 1983), в которой подверг критике канонические и сенсационные (в свое время) исследования Маргарет Мид, посвященные
сексуальности
в традиционном обществе Самоа и приведенные в её работе 1928 года «Coming of Age in Samoa». Фриман опровергает многие утверждения Мид, однако его критика также подвергалась критике, так как породила раскол и дискуссию в научном сообществе.
Биография
Родился в Новой Зеландии в семье австралийца и новозеландки. Мать занималась образованием сына и осталась для него близким человеком на всю жизнь. В 1934 году пошел в колледж. В 1937 году получил сертификат учителя. В 1938 году на семинаре заинтересовался работами Мид.
Владел «одним из крупнейших книжных собраний
Канберры
»
, после его смерти личная библиотека учёного перестала быть единым целым.
Его исследованиям и позиции по поводу работ Мид посвящена пьеса «Еретик» (1996).
Избранные труды
1953
Family and Kin among the Iban of Sarawak
. Cambridge University.
1955
Iban agriculture; a report on the shifting cultivation of hill rice by the Iban of Sarawak
, Colonial Office Research Study No. 19 (London: Her Majesty’s Stationery Office)
1957. Iban pottery.
Sarawak Museum Journal
8
1957 The family system of the Iban of Borneo. In Jack Goody (ed.)
The developmental cycle in domestic groups
(Cambridge Papers in Social Anthropology, No. 1), pp. 15-52. Cambridge: Cambridge University Press.
1960 The Iban of Western Borneo. In G.P. Murdock (ed.)
Social structure in Southeast Asia
, pp. 65-87. Chicago: Quadrangle Books.
1961. [review of] Social Stratification in Polynesia. by Marshall D. Sahlins,
, Vol. 61, (Aug. 1961), pp. 146—148
1961. On the Concept of the Kindred.
Vol. 91, No. 2, 1961. pp. 192—220
1964. Some Observations on Kinship and Political Authority in Samoa.
, 66: 553—568
1965. Samoa: A Matter of Emphasis.
American Anthropologist
, 67: 1534—1537.
1966. Social anthropology and the scientific study of human behaviour.
Man
. New Series, Vol. 1, No. 3 (Sep. 1966), pp. 330—342
1968. Thunder, Blood, and the Nicknaming of God’s Creatures.
, 37:353-399
1969. The Sea Dayaks of Borneo before White Rajah Rule.
1970. Report on the Iban.
LSE Monographs in Social Anthropology
No. 41. London: Athlone Press (first published in 1955)
1970. Human nature and culture. In
Man and the New Biology
. Australian National University Press, Canberra
1971. Aggression: instinct or symptom?
Australian and New Zealand Journal of Psychiatry
. Jun;5(2):66-77.
1973. Darwinian Psychological Anthropology: A Biosocial Approach [with Comments and Reply]
Vol. 14, No. 4, pp. 373—387
1974. The Evolutionary Theories of Charles Darwin and Herbert Spencer [with Comments and Replies]
Current Anthropology
. Vol. 15, No. 3 (Sep. 1974), pp. 211—237
1977. Studies in Borneo Societies: Social Process and Anthropological Explanation.
Man
.
1980. Sociobiology: The ‘antidiscipline’ of anthropology. In Montagu, A. (ed.),
Sociobiology Examined
. Oxford University Press, New York.
1981
Some reflections on the nature of Iban society
. Canberra: Department of Anthropology, Research School of Pacific Studies, The Australian National University.
1981. The anthropology of choice: An ANZAAS presidential address given in Auckland, New Zealand, on 24 January 1979.
Canberra Anthropology
4(1): 82-100.
1983.
Margaret Mead and Samoa: The making and unmaking of an anthropological myth
. Cambridge: Harvard University Press.
ISBN
0-14-022555-2
1983. Inductivism and the test of truth: A rejoinder to Lowell D. Holmes and others.
Canberra Anthropology
6(2): 96-192. Special Volume: Fact and Context in Ethnography: The Samoa Controversy
1984. «O Rose thou art sick!» A Rejoinder to Weiner, Schwartz, Holmes, Shore, and Silverman.
American Anthropologist
, 86: 400-40
1985. A reply to Ember’s reflections on the Freeman-Mead controversy.
American Anthropologist
87(4): 910—917.
1985. Response to Reyman and Hammond.
American Anthropologist
87(2): 394—395.
1986. Rejoinder to Patience and Smith.
American Anthropologist
88(1): 162—167
1987. Comment on Holmes’s «Quest for the real Samoa».
American Anthropologist
89(4): 930—935.
1987. Review of Quest for the real Samoa: The Mead/Freeman controversy and beyond, by Lowell D. Holmes.
Journal of the Polynesian Society
96(3): 392—395.
1989. Fa’apua’a and Margaret Mead.
American Anthropologist
91:1017-22.
1989. Holmes, Mead and Samoa.
American Anthropologist
91(3): 758—762.
1991. There’s tricks i' th' world: An historical analysis of the Samoan researches of Margaret Mead.
Visual Anthropology Review
7(1): 103—128.
1991. On Franz Boas and the Samoan researches of Margaret Mead.
Current Anthropology
32(3): 322—330.
1992. Paradigms in collision: The far-reaching controversy over the Samoan researches of Margaret Mead and its significance for the human sciences.
Academic Questions
Summer: 23-33.
1996. Derek Freeman: Reflections of a heretic.
The Evolutionist
(an internet-only magazine), London School of Economics,
1997. Paradigms in collision: Margaret Mead’s mistake and what it has done to anthropology.
Skeptic
5: 66-73.
1998.
The fateful hoaxing of Margaret Mead: A historical analysis of her Samoan research
. Boulder: Westview Press.
ISBN
0-8133-3693-7
2001. «Words have no words for words that are not true»: A rejoinder to Serge Tcherkézoff.
Journal of the Polynesian Society
, 110(3):301-11
2001. Paradigms in collision, in
Dilthey’s dream
. Canberra, Australia: Pandanus