Верран наиболее известна благодаря своей книге «Наука и африканская логика» (
2001
). В этой книге она, на обширном полевом материале работы учителем в школах Нигерии, рассматривает зависимость системы математического исчисления, системы обучения счету, от народных традиций,
менталитета
и жизненных практик. Верран описывает, как она пришла к выводу о том, что
логика
и
математика
являются социокультурно обусловленными. Она показывает, что в отличие от модели «один-ко-многим» (one-to-many model), используемой в западных системах исчисления, мышление народа Йоруба работает по-другому. Оно рассматривает вещи как целые и как их части. Количество не является абсолютно существующим. Его существование покоится не на абстрактной логике, а на культурных практиках и мысленных ассоциациях.
В
2003 году
получила
Премию Людвика Флека
, присуждаемую Обществом социальных исследований науки, за книгу «Наука и африканская логика» (2001)
.
Публикации
.
Engagements between disparate knowledge traditions: Toward doing difference generatively and in good faith. // Contested Ecologies: Dialogues in the South on Nature and Knowledge. HSRC Press. 2013. 141—162.
.
On Assemblage. // Assembling Culture. Routledge. 2011. 163—176.
Comparison as Participant. // Common Knowledge. 2011. 17:64-70.
Doing Difference Together — Towards a Dialogue with Aboriginal Knowledge Authorities Through an Australian Comparative Empirical Philosophical Inquiry. // Culture and Dialogue. 2011. 1:21-36.
Imagining nature politics in the era of Australia’s emerging market in environmental services interventions. // Sociological Review. 2011. 59:411-431.
The changing lives of measures and values: from centre stage in the fading 'disciplinary' society to pervasive background instrument in the emergent 'control' society. // Sociological Review. 2011. 59:60-72.
Managing Ontological Tensions in Learning to be an Aboriginal Ranger: Inductions into a Strategic Cross-Cultural Knowledge Community. // Learning Communities: international journal of learning in social contexts. 2010:2-18.
Number as an inventive frontier in knowing and working Australia’s water resources. // Anthropological Theory. 2010. 10:171-178.
ON BEING A ‘LANGUAGE AND CULTURE’ LEARNER IN A YOLŊU WORLD. // Learning Communities: international journal of learning in social contexts. 2010:84-90. 2010
Design as Knowledge / Knowledge as Designed. // Different Logics of Seeing and Thinking. 13-16. 2010
Natural Resource Management’s 'Nature' and its Politics. // Communication, Politics & Culture. 2009. 42:3-18.
On Assemblage. Indigenous knowledge and digital media (2003-6), and HMS Investigator (1800—1805). // Journal of cultural economy. 2009. 2:169-182.
Science and the Dreaming. // Issues Magazine. 2008. 82.
Knowledge Systems of the Aboriginal Australians: Questions and Answers arising in Databasing Project. // Encyclopaedia of the History of Non-Western Science: Natural Sciences. Technology and Medicine. Kluwer Academic Publishers. 2007. 490—494.
Software for educating aboriginal children about place. // Education and Technology. Rowman & Littlefield. chapter 8-chapter 9. 2007.
The Educational value of Explicit Non-Coherence. // Education and technology: Critical Perspectives, Possible Futures. Lexington Books. 2007. 101—124.
Designing digital knowledge management tools with Aboriginal Australians. // Digital Creativity. 2007. 18:129-142.
Metaphysics and learning. // Learning Inquiry. 2007. 1:31-39.
The Telling Challenge of Africa’s Economies. // African Studies Review. 2007. 50:163-182.
// Human Technology — An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments. 2007. 3:214-227.
On Seeing the Generative Possibilites of Dalit neo-Buddhist Thought. // Social Epistemology. 2005. 19:33-48.
A Story About Doing «The Dreaming». // Postcolonial Studies: culture, politics, economy. 2004. 7:149-164.
«Transferring» strategies of land management: the knowledge practices of indigenous landowners and environmental scientists. // Research in science and technology studies: knowledge and technology transfer. Elsevier Science. 2002. 155—181.
A postcolonial moment in science studies: alternative firing regimes of environmental scientists and aboriginal landowners. // Social Studies of Science. 2002. 32:729-762.