Нусрат родился
13 октября
1948 года
в пакистанском городе Лайяллпур (
Фейсалабад
), куда его родители переехали из Индии за год до рождения сына. Семья Хан на протяжении 600 лет занималась музыкой.
В детстве мальчик не отличался особыми вокальными дарованиями
, поэтому его отец — известный исполнитель каввали Устад Фатех Али Хан, хотел, чтобы он стал врачом или инженером.
Но в 17 лет юноша увидел сон, в котором его уже умерший к этому времени отец завещал Нусрату продолжить семейное дело и стать певцом. И Нусрат стал учиться искусству каввали у своих дядей — Устада Мубарака Али Хана, Устада Саламата Али Хана и Устада Навазиша Али Хана.
В
1964 году
он стал участником ансамбля своего отца, а в
1971 году
, после болезни Устада Мубарака Али Хана 23-летний Нусрат возглавил ансамбль.
Опираясь на оставшиеся от отца и дядей записи выступлений, Нусрат разработал свой собственный стиль исполнения каввали, подняв его эстетическое и духовное значение на новый уровень, и стал знаменитым исполнителем в Пакистане и за его пределами.
В качестве основных инструментов использовались
табла
и фисгармония.
Его брат Фаррух Фатех Али Хан в течение 25 лет играл в ансамбле на
фисгармонии
.
В
1985 году
Нусрат выступил с концертом в Великобритании. А затем совершил турне по всей Европе.
В
1989 году
он впервые прибыл с гастролями в США. Здесь же принял участие в записи музыки для кинофильмов.
В это время особая известность пришла к нему благодаря работе с
Питером Гэбриелом
над звуковой дорожкой к фильму «
Последнее искушение Христа
» (
1988
) и участию в записи альбомов канадского музыканта
Майкла Брука
.
За этим последовал ряд альбомов, сотрудничество с другими западными музыкантами, музыкальные турне по различным (более 40) странам.
Этномузыковед
отмечала, что «
Нусрат верил во всеохватность музыкального послания, и стремился посредством своего музыкального исполнения преодолеть религиозные и культурные границы
».
Нусрат оказал большое влияние на американского певца и музыканта
Джеффа Бакли
, называвшего его «своим
Элвисом
»
.
Дискография (избранная)
1990:
(англ.)
(
1991:
(англ.)
(
1992:
(англ.)
(
1996: Nusrat Fateh Ali Khan, Vol.115: Chishti Gulshan. (c) Oriental Star Agencies Ltd.
1996:
(англ.)
(
1997:
(англ.)
(
2000: Back to Qawwali. (c) Long Distance.
2010: Traditional sufi qawwalis — Live In London, Vol. II. (c) Navras Records Ltd.
2011: Nusrat Fateh Ali Khan Album — 17. (c) Rockville.
2012: Missives From Allah. BCD/3RDP.
2012: 50 Greatest Hits Nusrat Fateh Ali Khan. (c) Times Music.
Примечания
, Pakistani singer who is considered one of the greatest performers of qawwali, a Sufi Muslim devotional music characterized by simple melodies, forceful rhythms, and energetic improvisations that encourage a state of euphoria in the listener..
, Nusrat Fateh Ali Khan, the shahenshah of qawwali, is dead. His legend, however, will live on..
, Nusrat Fateh Ali Khan performing in New Delhi earlier this year. He came from a family of qawwals who have made music for 600 years..
↑ , Although Nusrat began to display a penchant for music and a particular aptitude for singing before he had reached age 10, he did not begin to devote himself to the qawwali tradition until he sang at his father’s funeral in 1964. Two years later he gave his first public performance as a qawwal, singing with his uncles, with whom he continued to perform until 1971, when Ustad Mubarik died..
, Father Ustad Fateh Ali Khan, a famous qawwal, wanted his son to become a doctor or an engineer..
, Nusrat’s father, Ustad Fateh Ali Khan, and two of his uncles, Ustad Mubarik Ali Khan and Ustad Salamat Ali Khan, were famous qawwals (practitioners of qawwali) who sang in the classical form..
, After his father's death in 1964, Nusrat learnt the art of qawwali from his uncles - Ustad Mubarak Ali Khan, Ustad Salamat Ali Khan and Ustad Nawazish Ali Khan..
, Nusrat joined his father's qawwali party in 1964. In 1971 he became the leader of the party after his uncle, Mubarak Ali Khan, took ill..
, Following his father’s death, Nusrat continued to study the recordings of his father and uncles, using them as a springboard from which to develop his own . Within just a few years he had established himself throughout Pakistan as the outstanding qawwal of his generation, singing powerfully and expressively in a very high register (a family trademark), with remarkable stamina and melodic creativity.<...>As he matured as a performer, Nusrat made various adjustments to his style, such as increasing the tempo, as a means to elevate qawwali to a new level of aesthetic and spiritual resonance with contemporary—and international—audiences..
, In concert he was usually accompanied by tabla (a pair of single-headed drums played with the hands), harmoniums (or reed organs; small keyboard instruments with a foot-operated bellows), and backing vocals..
, His brother, Farrukh Fateh Ali Khan, who accompanied him for the last 25 years, played the harmonium..
, In 1985 he gave a concert in the United Kingdom, and word of his talent began to spread. He was soon performing regularly throughout Europe..
, He first toured the United States in 1989, and in the 1990s he contributed to the sound tracks of several popular films..
, Popular musician Peter Gabriel promoted Nusrat on the world music circuit through his WOMAD (World of Music, Arts and Dance) festivals and through recordings on his Real World Records label. Meanwhile, composer Michael Brook helped increase the accessibility of Nusrat’s vocalizations by recasting them within Western rhythmic frameworks..
, Nusrat also worked with a number of internationally recognized figures in popular and art music..
, The qawwali shahenshah's (emperor) death on August 16 in a London hospital following a cardiac arrest triggered by kidney and liver failure was an occasion of grief for millions..
, Nusrat believed in the universality of the musical message and strove throughout his career to make his music transcend religious and cultural boundaries..
(неопр.)
.
Дата обращения: 9 февраля 2019.
9 февраля 2019 года.
Литература
от 27 марта 2013 на
Wayback Machine
. Интервью с Нусрат Фатех Али Ханом, взятое Джамилей Сиддики.// Журнал Суфий, № 37, весна 1998, с. 16-19.
Baruah A., Padmanabhan R.
//
Frontline
. — 6-19 September 1997. — № 14, 18 .
20 августа 2013 года.
Baud, Pierre-Alain (2008).
Nusrat Fateh Ali Khan: The Messenger of Qawwali
. Editions Demi-Lune.
Baud, Pierre Alain (2015).
Nusrat: The Voice of Faith
.
HarperCollins
India.