Обы́чное нача́ло
, в
православном
богослужении
—
начальные молитвословия
большинства церковных служб и личных
молитвенных правил
. У
старообрядцев
часть этих и других подобных им молитв получила название «
Семипоклонный начал
».
В храме произносятся
иереем
,
диаконом
,
чтецом
и
хором
.
Примеры
Восстав от сна, молитвы начинают словами:
«Молитвами Святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас, аминь!»
Начало
полуночницы
:
Священник
возглашает
: «Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков»
Чтец
: «Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!»
Начало Вседневной
утрени
:
Священник
: «Слава святей, и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельной Троице, всегда, ныне и присно и во веки веков».
Начало
Всенощного бдения:
Диакон
: «Восстаните»
Хор
: «Благослови»
Священник, творя перед Престолом крест
кадилом
, возглашает
: «Слава Святей…»
Хор
: «Аминь!»
Начало
Часов
:
Священник
: «Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков»
Чтец
: «Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!»
Начало
литургии:
Диакон
: «Благослови, Владыко!»
Священник
: «Благословенно Царство Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков»
Хор
: «Аминь!»
Далее следует собственно обычное начало:
Заканчивается во́згласом священника и ответом чтеца.
«Я́ко Твое́ есть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в».
«Ами́нь».
История формирования
Примечания
От Пасхи до Вознесения молитва Святому Духу «Царю Небесный» заменяется на троекратное пение
тропаря Пасхи
. От Вознесения до Троицы молитва «Царю Небесный» не читается.
См. также
Литература